Een konijn is van nature een prooidier. Daarom zal een konijn heel slecht laten zien dat hij/zij ziek is. Immers, als je er ziek uit ziet, heb je eerder kans dat je door een roofdier aangevallen wordt. Hoe herken je een ziek konijn?

• Niet eten en/of drinken
  • Alleen lekkere dingen eten
  • Veel tijd nodig hebben met eten/eten uit de bek laten vallen
  • Plakpoep/diarree
  • Lusteloos
  • Abnormaal gedrag vertonen
  • De kop scheef houden
  • Minder bewegen
  • Grommen bij aanraking
  • Benauwd/hijgen

Neem bij één of meerdere symptomen direct contact met ons. Een dagje afwachten ‘om te kijken of het morgen beter gaat’ kan fataal zijn voor je konijn.

Gebitsproblemen
Een van de meest voorkomende aandoeningen bij konijnen zijn aandoeningen aan het gebit. Tanden en kiezen van konijnen groeien namelijk hun hele leven door, en worden op goede lengte gehouden doordat ze tegen elkaar afslijten. Bij gebitsproblemen kunnen haken op de kiezen ontstaan, die verwondingen van het tong- en wangslijmvlies kunnen veroorzaken. De snijtanden groeien soms als een soort slagtanden naar buiten. Uiteindelijk kunnen deze problemen ook leiden tot abcessen in de kaak.
Met speciaal gereedschap kunnen we de haken en scherpe randen van de kiezen afslijpen.

Evenwichtsstoornissen
Bij konijnen komt regelmatig een stoornis van het evenwichtsorgaan voor. Het konijn houdt dan zijn kop scheef, loopt rondjes of valt om. Vaak wordt dit veroorzaakt door E. Cuniculi, een parasiet. Als er tijdig een behandeling wordt ingesteld, kunnen konijnen hier goed van herstellen.

Secundair Atonie Syndroom
Dit syndroom ontstaat als gevolg van bijvoorbeeld verkeerde voeding, een slecht gebit of stress. Het is een levensbedreigende ziekte waarbij het maagdarmkanaal komt stil te liggen. Kenmerken zijn: niet eten, geen of weinig kleine donkere keutels, veel gas in maag en darmen en een volle maag. Hierbij is het heel belangrijk dat er direct een behandeling wordt ingezet!

Myxomatose, VHD1 en VHD2
Voor deze (helaas) veel voorkomende konijnenziektes kijk bij vaccinatie.

Maden
Maden zien we vooral in het voorjaar en de zomer. Als er niet snel gehandeld wordt, kan dit fataal zijn voor een konijn. Ziet u maden bij uw konijn(en), dan is dit een SPOEDGEVAL, bel ons direct! Bij ons is een speciale spray verkrijgbaar ter preventie van maden en de blauwgroene vlieg, vraag hier naar bij onze assistentes.