Bulten, schilfers, haaruitval, jeuk, korsten: huidaandoeningen kunnen zich op veel verschillende manieren presenteren. Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn voor deze klachten.

Globaal zijn deze oorzaken in te delen in allergieën en infectieuze aandoeningen.

Allergieën
Een voorbeeld van een veelvoorkomende allergie bij paarden is staart- en maneneczeem. Dit is een allergische reactie op Cuniculi-vliegjes. Paarden kunnen echter ook op allerlei andere dingen allergisch reageren, bijvoorbeeld op een bepaalde deken of singel.
Wanneer een paard allergisch is, is het het beste om te voorkomen dat het paard in contact komt met datgene waar hij/zij allergisch voor is. Daarvoor moeten we natuurlijk eerst vaststellen wáár het paard allergisch voor is, wat niet altijd makkelijk is. Bovendien is het niet altijd mogelijk om contact te voorkomen, zoals bij staart- en maneneczeem. Samen met u zullen we dan op zoek gaan naar de meest optimale maatregelen voor uw paard, eventueel in combinatie met medicatie.

Infectieuze aandoeningen
Daarnaast kunnen verschillende infecties huidklachten veroorzaken. Voorbeelden hiervan zijn schimmels (ook wel bekend als ringworm) of mijten.

Vaak kunnen onze paardendierenartsen op basis van hun ervaring en aan de hand van het aspect en de localisatie van de huidaandoening, een diagnose stellen.

Indien nodig kunnen wij extra onderzoek verrichten, zoals
–          Microscopisch onderzoek van een huidafkrabsel
–          Schimmelkweek
–          Bacteriologisch onderzoek
–          Het onderzoeken van een huidbiopt

De behandeling van een huidprobleem is uiteraard geheel afhankelijk van de oorzaak. Het is daarom van belang uw paard goed te laten onderzoeken in het geval van huidproblemen. Jeuk is enorm vervelend voor een paard!