Bij konijnen komen meerdere ziektes voor die dodelijk kunnen zijn. Gelukkig kunnen we daartegen vaccineren. Met een simpele prik beschermt u uw konijn(en) tegen myxomatose, VHD1 en VHD2.

Myxomatose
Bij het klassieke beeld van myxomatose zien we een doodziek konijn met koorts dat niet eet en vreselijk benauwd is. Verder kunnen we zwellingen (myxomen) zien over het gehele lichaam, vooral langs de oorranden, bij de ogen, rond de neusgaten en de geslachtsopening. Het virus wordt voornamelijk verspreid door stekende insecten (muggen, vlooien), maar kan ook via direct contact tussen konijnen verspreid worden.

VHD1 en VHD2
VHD staat voor Viral Haemorrhagic Disease. De ziekte wordt gekenmerkt door het optreden van inwendige bloedingen, waaraan het konijn snel zal sterven. Meestal worden voorafgaand aan deze bloedingen geen verschijnselen waargenomen. Soms treedt diarree op, ook lusteloosheid en niet willen eten kunnen voorkomen. Het VHD virus heeft geen tussengastheer nodig en kan zich op alle mogelijke manieren verspreiden. Er is tegenwoordig een tweede variant van deze ziekte. Ook in Twente heeft deze variant al voor veel slachtoffers gezorgd. Zorg dat uw konijn(en) hiertegen beschermd wordt en laat uw konijn(en) door ons enten.

Voorkom verspreiding!
• Voer geen vers gras en groente van buiten
• Voorkom direct contact met wilde konijnen (zet uw konijn binnen)
• Was uw handen goed met water en zeep voor en na het verzorgen van uw konijn
• Pas op met mogelijk besmette konijnenveldjes, draag andere schoenen op straat dan in de buurt van uw konijn(en)
• Stekende insecten kunnen ook een rol spelen; zorg voor goede insectenbestrijding, zoals gaas voor het hok

Slechts 1 injectie per jaar !
Vanaf nu kunt u uw konijn(en) beschermen met slechts 1 injectie tegen alle drie de ziektes; myxomatose, VHD1 én VHD2! Enten kan vanaf 7 weken leeftijd en geeft een jaar bescherming. Heeft u een konijntje tussen de 5 en 7 weken, dan kan deze ook al geent worden, alleen dient de enting dan binnen 6 maanden herhaald te worden. Het is ook veilig om uw drachtige konijn met deze entstof te beschermen.

Afspraak maken
U kunt elke werkdag een afspraak maken om uw konijn(en) te laten enten. Dit kan zowel in Losser als in Oldenzaal. Uw konijn wordt dan ook helemaal nagekeken.