Wij adviseren om alle honden jaarlijks te laten vaccineren (inenten) tegen de Ziekte van Weil. Om niet meer te vaccineren dan nodig wordt tegen andere ziektes (parvo, hondenziekte en besmettelijke leverziekte) eens per drie jaar gevaccineerd. Eventueel kan uw hond ook geënt worden tegen besmettelijke hondenhoest en hondsdolheid, maar dit gaat uiteraard altijd in overleg met u.

Voorafgaand aan de jaarlijkse vaccinatie vindt een gezondheidscontrole plaats waarvan de bevindingen vermeld worden in het dierenpaspoort van uw hond. De jaarlijks terugkerende gezondheidscontrole van uw hond kan problemen in een vroeg stadium aan het licht brengen. Hierdoor heeft een eventuele behandeling een grotere kans van slagen.

Tijdens deze controle letten we onder andere op:

• het gebit
  • de oren
  • hart en longen
  • de huid en vacht
  • het gewicht/voeding
  • gezondheidsklachten

De cocktail-enting
De ziektes waartegen alle honden gevaccineerd dienen te worden, zijn:

Eens per jaar:
– de ziekte van Weil (leptospirose)
Eens per 3 jaar:
– Parvo
– Besmettelijke leverziekte
– Hondenziekte

Besmettelijke hondenhoest
Wij raden aan uw hond aanvullend te vaccineren tegen besmettelijke hondenhoest wanneer er een verhoogd risico op deze ziekte is. De enting bestaat uit een neusdruppel. Wij adviseren tegen besmettelijke hondenhoest te enten in het geval uw hond:

• naar puppycursus gaat
  • naar een pension gaat
  • meegaat met een uitlaatservice
  • hondenshows bezoekt

Hondsdolheid (Rabiës)
Wanneer u uw hond meeneemt naar het buitenland (dus ook over de grens naar Duitsland) is een enting tegen Rabiës (hondsdolheid) verplicht. Bovendien is dan ook een chip en een Europees paspoort verplicht. Deze enting hoeft maar eens in de drie jaar gegeven te worden en is geldig drie weken nadat uw hond is gevaccineerd.
U kunt per land alle eisen die voor de invoer van huisdieren worden gesteld, nalezen op de website van het Landelijk Informatiecentrum Gezelschapsdieren. Uiteraard kunt u ook altijd bellen of langskomen voor extra informatie.